POBIERZ BEZPŁATNĄ
PRÓBKĘ
ĆWICZEŃ

Chcesz być profesjonalistą w swojej dziedzinie? Zacznij od sprawdzenia wyznawanych wartości 31 marca, 2021

Myślisz o przebranżowieniu się, założeniu własnej działalności gospodarczej, ale zastanawiasz się, czy klienci do Ciebie przyjdą? Czy będą zadowoleni z Twoich usług? Jeżeli klienci będą do Ciebie wracać i przyprowadzać znajomych tzn. będą innym polecać Twoją usługę/produkt, będzie to dowód na to, że jesteś dobry w tym, czym się zajmujesz. W odpowiedzi na powyższe wątpliwości może Ci również pomóc wiedza o Twoich wartościach

Najpierw odpowiedz sobie na pytania, kim masz zamiar się stać? Jaki zawód/pracę masz zamiar wykonywać? Jeżeli myślisz o założeniu własnej działalności gospodarczej, to czym się będziesz w niej zajmować? Zapewne zależy Ci, by być profesjonalistą w swojej dziedzinie oraz by inni tak o Tobie mówili i myśleli. Zakładając, że chcesz zostać psychologiem lub pracować w pracach pokrewnych tj. pracownik socjalny, psychoterapeuta, pracownik opieki społecznej, pielęgniarka, lekarz itp. Są to zawody, które wymagają bliskiego kontaktu z drugim człowiekiem, umiejętności nawiązywania relacji, empatii, komunikacji, zaufania, akceptacji, intymności, poczucia bezpieczeństwa itd. Na tę postawę, czyli to jakim jesteś człowiekiem?, w jaki sposób będziesz pracować?, jak będziesz traktować klientów?, na czym Ci zależy w pracy?, mają wpływ wyznawane przez Ciebie wartości. Jeżeli wśród wyznawanych przez Ciebie wartości nie znajdziesz wspólnych wartości, które powinna wyznawać osoba zajmująca się tym, czym Ty chcesz się zajmować, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie będziesz autentyczny w tym, co robisz. Zrazisz do siebie już istniejących klientów, nie przyciągniesz do siebie nowych osób. Prawdopodobnie nieświadomie będziesz zaniedbywał wiele spraw, bagatelizował wiele rzeczy kluczowych w Twojej pracy.

Zastanów się, czy to do czego „chcesz wyjść”, to czym chcesz się zająć, to są Twoje plany. Być może ktoś Ci coś podpowiedział, być może chcesz zrealizować czyjś plan. Być może kierują Tobą tylko względy finansowe, a nie wyższe cele tj. rozwiązywanie problemów, chęć niesienia pomocy lub wywieranie wpływu na czyjeś życie.

Wśród przedsiębiorców, którym niezbyt dobrze się wiedzie, można zaobserwować charakterystyczny sposób myślenia. Nie widzą problemów w sobie i w sposobie prowadzenia firmy, ale wśród klientów, pracowników, współpracowników. Cytuję, twierdzą, że to klienci są „ jacyś dziwni ”, „ nie wiadomo czego chcą”, „ nie można za nimi nadążyć ”. Często uważają, że ich produkt/usługa jest najlepsza nie biorąc pod uwagę tego, że komuś ten produkt/usługa może nie odpowiadać, że ktoś może czegoś nie rozumieć, że klient oczekuje wyższej jakości oraz indywidualnego podejścia. Oczywiście nie każdy musi utożsamiać się z wartościami tj. wsparcie, zaufanie, akceptacja, lojalność, miłość itd., ale nie raz są one niezbędne by produkt lub usługa została wykonana na najwyższym poziomie.

Pozostawiam Cię z tymi przemyśleniami.

tekst: Marlena Drobot

photo: @wocintechchat.com